Tuesday, November 27, 2012

Bjälklagsfilosofi

Det här känns bra. Erica och jag reflekterar mycket över vårt projekt. Över värdet av att göra det vi gör. Vansinne tycker många och visst förstår vi de som så tycker. Men vi kommer oftast tillbaka till känslan. Det är en viss atmosfär i gamla hus. Erica har känt den från dag ett med full kraft. Jag har tidigt haft känslor för huset och sett dess enorma potential. Det kan åter bli den pampiga herrgård det en gång var. När jag på egen hand började riva invändigt i sommras gick jag här och språkade med huset. Bad om godkännande att med lite bryska metoder få göra det rättvisa. Nu sittande på bjälklaget i andra våningens stora rum drabbas jag av en känsla av atmosfär. Huset i sin nakenhet avskalat från all klädsel som för mig tidigare mer signalerat hemvärnsgård än herrgård och hantverkskunnande visar nu sin bara skönhet och sitt rätta jag. Nu ska vi när vi på ny plats återuppför varsamt fötstärka dessa drag och klä byhn så att det åter får vara det hus det var menat att vara. Det här blir bra!

1 comment:

  1. Det är som poesi att läsa ... och du klär också i ord på ett fantastiskt sätt era reflektioner och tankar kring detta ert livsverk. Jag njuter och imponeras! Pappa och jag gläds med er och håller tummarna för varje steg i detta projekt. Mamma

    ReplyDelete