Tuesday, August 20, 2013

Happy place

Under en väldigt lång tid har huset och bygget varit en plats att söka sig till i tankarna när lugnet infinner sig. Jag har varit där ständigt. Utan stress bara i vällust. Men jag noterade i början på sommaren att jag inte längre sökte mig dit i tankarna. en försommar med målning och utebliven fasad gjorde att vi tappade modet en smula. Ingenting blev ju klart. Något roligare blev det när arbetet inne tog vid men när semestern till huset i Skåne stundade var det första gången någonsin som jag åkte till Snårestad som jag älskar så mycket utan att ha en iver att fixa och dona med det. Micke och Mangan på Xerma har varit igång i drygt en vecka nu och i mitten på förra veckan fann jag åter Byhn i tankarna när kvällningen kom. Happy Place!
Panelen är nu helt uppe på bortre långsidan. Arbetet tar dock mycket längre tid än vi trott det skulle ta. Inget att göra vid det. Det blir bra och det känns som om huset kan stå emot vädret i många år. Kvar är foder innan baksidn är klar. Imorgon påbörjas arbetet med gaveln. Samtidigt som arbetet med fasaden pågår har vår målarhjälp bråda tider med att måla och fixa och tvätta brädor. Containern har blivit urstädad till den grad att de gamla taken kan plockas ut och rengöras. Nu väntar vi bara på Allbäcks linoljefärgs "silvergrå" som råkar vara samma kullör som våra tak ursprungligen varit stukna med. Var lovd att färgen skulle skickas i torsdags men fick besked att den inte gått iväg förrän idag. Frustrerande! Idag har jag också mängdat upp materialet till VVS. Börjar bli dags för det också.

1 comment:

  1. Ett stort grattis till denna milstolpe. Såååååå snyggt det blir! Jag är sååååå imponerad över allt som gjorts och görs. Lycka till med fortsättningen! Mamma

    ReplyDelete